Teknoloji ve dijitalleşme günden güne hayatımızdaki etkinliğini artırıyor. Büyük firmalar dijitalleşme projelerini müşterilerine tanıtmaya başladı. Ürün ve hizmetlerini yeni teknolojilere ve bunları kullanacak yeni nesillere adapte etmeye çalışıyor. Sektörel olarak onlarca analiz, makale yayınlanıyor. Yeni geliştirilen ürünlerin hep dijitalleşmeye uyum gösterecek ürünler olmasına dikkat ediliyor. Şüphesiz ki bu süreçte elektrik sektöründe de radikal değişimler bekleniyor. Nesillerin değişimiyle beraber beklentiler de değişiyor. İnstagramda hikaye paylaşan, anı yaşayan, hayata eleştirel yaklaşan, elinde internet ile büyüyen bir nesil geldi. Klasik yöntemler bu nesli tatmin etmeye yetmeyecektir. Uzmanlar farklı yöntemlerin denenmesinin ve sürekli yenilikçi olmanın altını çiziyorlar.
Elektrik malzemesi sektöründe direkt olarak etkilenecek kanallara bir göz atalım..
Satış
Klasik satış tabii ki çok önemli. Özellikle Türkiye’de insanlar çalıştığı firmalarla iletişim kurmak ve onları daha iyi tanımak istiyor. İlişkiler ve geçmiş bağlantılar bizim kültürümüzün ayrılmaz bir parçası. Bunu inkar edemeyiz; ancak internetin arkadaşlığa/ilişkilere/profesyonel yaşama yeni bir anlayış getirdiği günlerdeyiz. Yeni nesil kendini artık web üzerinden ifade ediyor. Orada farklı bir dil oluşturdu. Bunun ticarete yansımalarını da yavaş yavaş görüyoruz. Teknoloji ve internet araçları satışı da değiştirdi. İnternetten kitap alabiliyor, yemek sipariş edebiliyor, günlük kıyafetlerimizi seçiyor, tatillerimizi planlayabiliyoruz. Günden güne farklı satış ve satınalma kanalları doğuyor ve işimizi kolaylaştırıyor. Endüstri dünyası bu duruma adapte olmak da biraz geç kaldı diyebiliriz. Yapılacak daha çok şey var. Uzmanlar bu yeni dünyada farklı satış kanalları yaratmanın önemini vurguluyorlar. Araştırmalar geleceğin gelişmeye açık web satış kanalı olarak B2B alanını gösteriyorlar.
İnternet verimli kullanılırsa herkese eşit fırsatlar sağlayabiliyor. İnternetin yeni bir satış kanalı olarak kullanımı ile büyük firma küçük firma ayrımı da yavaş yavaş ortadan kalkıyor. Teknolojik satış araçlarını ve interneti etkin kullanan firmaların çok personeli olmasa bile etkin çalışması ve daha fazla sipariş alması gayet de mümkün. Bu yeni dünyaya adapte olmak artık bir gereklilik.
Pazarlama
İnternet reklamcılığına harcanan para 2017 yılında klasik reklamcılığı geçti. İnternet siteleri yepyeni bir pazarlama şansı sundu firmalara. Radyonun 50 milyon kişiye ulaşması 50 seneyi bulurken, Twitter bunu 9 ayda başardı. Baş döndürücü bir hız. Nasıl sosyal medya kullanımı olmayan bir arkadaşımızla ilişkilerimiz günden güne kopuyorsa web görünürlüğü olmayan bir firmaların da duraklama eğilimine girmesi olası. İnsanlar firmanız hakkında bilgi sahibi olmak için artık basılı broşürleri incelemiyorlar. İnternette size ulaşmaya çalışıyorlar. Firmanıza soru sormak, ürünleriniz ve hizmetleriniz hakkında bilgi almak istiyorlar. Sektörel fuarlar bile internet üzerinden yapılmaya başladı. İnternet, müşteri yakalamak için eşsiz bir araç.
Üretim
Endüstriyel dijitalleşme terimi bu aralar çok popüler. Dijitalleşme üretim sahalarına girmeye başladı. Yatırım yapan firmalar kısa ve orta vadede meyvelerini toplayacaklar. Amaç üretim kapasitesini arttırmak, maliyetleri düşürmek, kayıpları azaltmak, insan güvenliğini sağlamak. Robotlarla insanların aynı çalışma ortamını paylaşacağı bir dünyaya doğru koşar adım ilerliyoruz. Nesnelerin interneti kavramı dört bir yanımızı daha da çok saracak. Otomasyon her alanda olduğu gibi üretimde de artacak. Hatta ilk buradan başlayacak diyebiliriz.
Lojistik
Yeni lojistik araçları denemeleri çoktan başladı. İnsansız hava araçlarıyla veya kara araçlarıyla teslimat bizleri bekliyor. Teslim süresi olmadığı kadar önemli hale geldi çünkü beklentiler hep daha iyisi, daha hızlısı. Stokların verimli kontrolü ile ilgili her geçen gün farklı bir yazılım geliştiriliyor. Ürünlerin boyutları ve sipariş kodu adetleri düşürülerek stok alanları küçültülmeye çalışılıyor. Paketlemelerde ve raf düzeninde yepyeni gelişmeler olacağı söyleniyor. Lojistik performansının iyiliği elektrik sektörünün en önemli parametrelerinden biri.
Servis
Arızalanan ya da bakımı yapılması gereken bir cihazın servis hizmeti uzaktan yapılabilecek. Cihazlar bakımının yapılması gerektiğini sinyalleyebilecek artık. Servis görevlileri dijital araçlar kullanarak hizmet verecekler. Cihazın ya da makinenin başına gitmesine gerek kalmayacak. Bu da servise maliyetlerini düşürerek personel güvenliğini arttırarak. Arıza yaşanan tesise daha hızlı müdahale edilerek kayıplar minimuma indirilecek.
İnsan Kaynakları
İnternet kullanımı ile beraber iş bulmak ve çalışan bulmak da boyut değiştirdi. Eskiden referanslar kullanılarak alınan çalışanlar yerine internet sitelerinin kullanımı ile iş bulma deneyimine geçildi. Hatta mülakatlar bile internet üzerinden görüntülü olarak yapılabiliyor. Akıllı cihazların efektif kullanan çalışan ve iş verenler kendilerini bir adım öne taşıyor. İşverenler, bu cihazları iş hayatında aktif olarak kullanabilen çalışan arayışına çoktan girdi bile. Özellikle maliyetlerin arttığı karlılıkların günden güne düştüğü elektrik sektöründe firma genel giderlerinin azaltılmasında en büyük yardımcı internet ve dijital araçlar olacak.
Çalışma Ortamı
İşverenler çalışanlarının en azından haftanın belli günlerde home office çalışmasını daha da fazla önemser haldeler. Dijital araçları kullanan uzak çalışanların sayısı günden güne artıyor. Firma merkezi ile çalışanın evinin farklı şehirlerde olması bile artık önemsenen bir durum değil. Eğer aday yetkin ise dilediği heryerden çalışıp daha da üretken olma fırsatına sahip. Ayrıca bu durum işveren açısından da büyük avantajlar sağlıyor. Merkezi İstanbul Kartal’da olan bir firmanın iyi bir organizasyon oturtmuşsa Beylikdüzü’nde oturan bir çalışan alması olası. Aday havuzunu sadece Anadolu yakası ile sınırlı tutmasına gerek yok. Toplantılar, müşteri ziyaretleri, eğitimler web üzerinden yapılıp planlanabilir.
İşte bu ve buna benzer bir sürü gelişme yaşanması bekleniyor elektrik sektöründe. Firmanız ve siz bu yeni dünya düzenine adapte misiniz? Binlerce fırsat sizleri bekliyor ve bu yeniş düzene ayak uydurmak için çalışmalara şimdiden başlamak hiç de fena bir fikir değil.
Ozan Gültekin
Chint Türkiye Pazarlama Direktörü